Marriage is FUN!!

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Saturday, January 04, 2014

Own Shephards Chicken Pie

Hari ini saya ingin berkongsi resepi shephards chicken pie. Maaf sebab takde gambar. Sebab syg nak pegang hp time tangan kotor. Heh! Mesti ramai dah tau resepi ni. Cuma saya suka kongsikan sekali lagi. hehe.

Resepi ni based on sizes yang saya buat. Saya suka tukar sikit resepi based on bahan dan untuk berapa orang makan. Jadi kali ni saya buat makan utk 2 orang. Saya gunakan baking tin bersaiz 8" x 2.6" x 2.3"  (saiz ala2 kek lapis harga rm10 tu..)

Bahan diperlukan ialah:
1) 5 biji kentang bersaiz kecil
2) 30-50 ml susu segar (saya guna jenama Goodday sebab memang sedap)
3) Garam dan lada sulah secukup rasa 
4) 1-2 tbs butter

Bahan2 di atas adalah untuk membuat mashed potatoes.

Seterusnya pula bahan untuk membuat inti:
1) 1 biji bawang holland. Cincang kasar
2) 1 biji bawang besar @ 3 biji bawang merah sebagai pencukup rasa. cincang kasar.
3) 3 biji tomato. Cincang kasar
4) Sos Prego mushroom 1/2 botol saiz sederhana @ 1/2 tin tomato puree dan 1/2 tin cendawan butang yang dipotong 2.
5) 2 sudu sos cili
6) Daun ketumbar cincang halus
7) Shredded Emental Cheese jenama Emborg
8) Garam dan lada sulah secukup rasa 
9) Serbuk lada hitam dan oregano

Steps mashed potatoes:
1) Kupas kulit kentang dan rebuskan sehingga menjadi empuk.
2) Toskan. Ketika masih panas, lenyekkan kentang sehingga menjadi sangat hancur.
3) Tuangkan sikit demi sikit susu segar sehingga anda rasa kentang tu dah lembut sangat.
4) Masukkan butter dan gaul.
5) Masukkan garam dan lada sulah ikut rasa. SIAP.

Saya suka panaskan oven di tengah2 buat kerja. Jadi saya guna suhu 180deg.

Steps inti pie:
1) Panaskan mentega (saya suka guna mentega sebab bau lebih wangi)
2) Tumiskan bawang sehingga kekuningan 
3) Masukkan ayam cincang dan masak betul2 yer..
4) Tuangkan 1/2 botol sos prego (saya guna 1/2 sebab makan utk 2 orang je). Masukkan serbuk lada hitam, oregano (jika ada), daun ketumbar, garam dan lada sulah secukup rasa, sos cili utk bagi rasa pedas sikit & tomato. Masak sehingga rasa dah cukup masak. Heh! SIAP.

Steps 4 boleh diubah suai guna 1/2 tin tomato puree & 1/2 tin cendawan butang.

Seterusnya:

1) Lapiskan baking tin dengan lapisan mashed potatoes. Bagi rata dan padat.
2) Lapiskan dengan inti. Bagi padat dan rata.
3) Lapiskan semula dengan mashed potatoes.
4) Taburkan shredded cheese ikut banyak mana asalkan padat. Selitkan sikit daun ketumbar.
5) Masukkan dalam oven. 180deg . Api atas bawah. Bakar sampai kaler cheese menjadi keperangan sikit. Saya buat dalam less 10 minit. 

Resepi SIAP!! :)) **Suami kata sedap** 

No comments:

Post a Comment

SpongeBob 3